300 μαθητές από δέκα σχολεία συμμετείχαν στο «Green Out of the Box» του «Go Alive»
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα
Το πρωί της Τετάρτης στο, ασφυκτικά γεμάτο από παιδιά και καθηγητές, αμφιθέατρο της Κοβενταρείου Βιβλιοθήκης παρουσιάστηκαν τα project 300 παιδιών από δέκα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, των δήμων Κοζάνης, Εορδαίας, Βοΐου, Σερβίων και Βελβεντού που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Green Out of the Box», μια καινοτόμο πρωτοβουλία του «GO Alive», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου EUTeensS4Green, το οποίο προωθεί την πράσινη μετάβαση και την ενεργειακή αυτονομία των περιοχών που βρίσκονται σε μετάβαση.
«Η Go Alive δίνει ευκαιρίες σε νέες και νέους για να φτάσουν στο καλύτερο σημείο που μπορούν ως άτομα. Τους υποστηρίζουμε για να συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα, να ταξιδέψουν στο εξωτερικό και να πάρουν μέρος σε project για να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους» τόνισε ο ιδρυτής του Go Alive, Μάρκος Χιόνος.
Ο Παναγιώτης Ανδρικόπουλος, μέλος του project «Green Out of the Box» υπογράμμισε πως το πρόγραμμα είχε ως στόχο να φέρουν τους νέους της Κοζάνης πιο κοντά στη βιωσιμότητα και εκπαίδευσαν μαθητές και καθηγητές με στόχο να συνεργαστούν αλλά και να προβάλλουν τις αξίες του «GreenComp».
«Μετά από σχεδόν ένα χρόνο και δέκα σχολεία, μπορούμε να πούμε πως είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα» σημείωσε ο ίδιος.
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που ένα όμορφο αλλά μακρύ ταξίδι φτάνει στο τέλος του και ανανεώνουμε το ραντεβού μας για του χρόνου» τόνισε η Βασιλική Τσιάμη, μέλος του Go Alive.
Το Green Out of the Box
Το «Green Out of the Box» συνεργάστηκε με δέκα Λύκεια, 60 καθηγητές και 300 μαθητές για το σχολικό έτος 2023 – 2024 και στόχο έχει να το συνεχίσει και την επόμενη σχολική χρονιά. Η αρχή έγινε με την ομάδα του Go Alive που έδωσε μια «πράσινη» πρόκληση στο 6ο Γυμνάσιο Κοζάνης και αυτό με τη σειρά του, μόλις ολοκλήρωσε το project, προκάλεσε ένα άλλο σχολείο για να συνεχιστεί το ταξίδι του «πράσινου κουτιού». Οι μαθητές αντιμετώπισαν τοπικές «πράσινες προκλήσεις» και ανέδειξαν περιβαλλοντικά ζητήματα που έχουν σημασία. Σε αυτή τη δράση συμμετείχαν και οι εκπαιδευτικοί με τη «Go Alive» να έχει ως όραμα να τους δώσει τη δυνατότητα να ενσωματώνουν απρόσκοπτα τις αρχές της βιωσιμότητας στη διδασκαλία τους, καθώς θα έχει αντίκτυπο στις μελλοντικές γενιές.
Οι προκλήσεις και τα project των σχολείων
Η «GO Alive» προκάλεσε το 6ο Γυμνάσιο Κοζάνης να κατασκευάσει ανακυκλωμένο χαρτί με σπόρους λουλουδιού ούτως ώστε όταν αυτό τοποθετηθεί σε κήπο ή άλλο χώρο οι σπόροι να φυτρώσουν και να μετατραπούν σε όμορφα λουλούδια.
Το 6ο Γυμνάσιο Κοζάνης προκάλεσε το 3ο Γυμνάσιο Κοζάνης να φτιάξουν έναν πίνακα ανακοινώσεων, χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη ένα κομμάτι φελιζόλ και επένδυση με φθαρμένα ρούχα που δεν χρησιμοποιούνται πια, με το αποτέλεσμα να είναι πραγματικά εντυπωσιακό, πρωτότυπο και να έχει δημιουργηθεί με μηδενικό κόστος.
Το 3ο Γυμνάσιο Κοζάνης προκάλεσε με τη σειρά του το 5ο Γυμνάσιο Κοζάνης για να δημιουργήσουν διακοσμητικά και χριστουγεννιάτικο δέντρο από ανακυκλώσιμα υλικά όπως είναι τα ρολά από χαρτί υγείας και παλιά περιοδικά ή τετράδια και βιβλία.
Το 5ο Γυμνάσιο Κοζάνης προκάλεσε το 2ο ΓΕΛ Κοζάνης να φτιάξει ένα φυτολόγιο και σύλλεξαν αποξηραμένα φυτά και μέρη φυτών και βοτάνων και δημιούργησαν έναν οδηγό αναγνώρισης φυτών που για να τους βοηθήσει να ανακαλύψουν και να διακρίνουν διαφορετικά φυτά και βότανα που τους ενδιαφέρουν.
Το 2ο ΓΕΛ Κοζάνης προκάλεσε το 3ο ΓΕΛ Κοζάνης να δημιουργήσει πίνακες και έργα τέχνης με θέμα το περιβάλλον. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, κάποιοι μάζεψαν τα υλικά, κάποιοι ζωγράφισαν και όλοι μαζί απόλαυσαν τη διαδικασία, ευαισθητοποιήθηκαν περισσότερο για θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συνειδητοποίησαν πως η κλιματική κρίση μας αφορά όλους και ότι η στάση μας μπορεί να την επηρεάσει θετικά.
Το 3ο ΓΕΛ με τη σειρά του προκάλεσε το Λύκειο Νεάπολης για να δημιουργήσει έντυπη εφημερίδα με θέμα το περιβάλλον και στόχο να μοιραστούν ιδέες, να εμπνεύσουν και να ενημερώσουν την κοινότητα τους για την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη. Τα παιδιά έγραψαν άρθρα με θέματα σύγχρονα, ενδιαφέροντα και εμπνευσμένα από το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, όπως είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ανακύκλωση φαρμάκων, τα thrift stores και το ethical shopping, η ανακύκλωση και το zero waste food.
Το Λύκειο της Νεάπολης προκάλεσε το Λύκειο Βελβεντού να δημιουργήσει έναν χάρτη της πόλης του Βελβεντού όπου θα υπάρχει σήμανση των σημείων ανακύκλωσης, με στόχο να ενημερώσουν την κοινότητα τους για το που μπορούν οι κάτοικοι να ανακυκλώσουν οικιακά απορρίμματα, συσκευασίες, ηλεκτρικές συσκευές, μπαταρίες, ρούχα, τρόφιμα, φάρμακα κ.λπ. Στον χάρτη που δημιούργησαν τα παιδιά υπήρχαν και τα δημόσια κτίρια και ορόσημα ενώ όπως ανέφεραν ήταν πολύ σημαντική η βοήθεια της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου.
Το Λύκειο Βελβεντού προκάλεσε με τη σειρά του το Λύκειο Σερβίων ώστε να δημιουργήσει ένα καλάθι σκουπιδιών από ανακυκλώσιμα υλικά για χρήση στις τάξεις, με στόχο τόσο την ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας σχετικά με τις έννοιες της ανακύκλωσης και της βιωσιμότητας γενικά, όσο και την εξοικείωση τους με τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών για την επαναχρησιμοποίησή τους και τη μετατροπή τους για τη δημιουργία αντικειμένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν απευθείας στην καθημερινότητά τους.
Το Λύκειο Σερβίων προκάλεσε το Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας να δημιουργήσει τουλάχιστον τέσσερα μουσικά όργανα από ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία δόθηκαν στο προηγούμενο σχολείο και ένα στην ομάδα της «GO Alive». Τα παιδιά έκαναν ένα όργανο από κάθε ομάδα οργάνων, δηλαδή ένα έγχορδο, ένα κρουστό, ένα πνευστό κ.ο.κ. και δημιούργησαν, εν μέσω άλλων, μια κιθάρα, ένα σετ από ντράμς και ένα ζουρνά.
Τέλος, το Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας προκάλεσε το 1ο ΓΕΛ Πτολεμαΐδας να δημιουργήσει ένα σχολικό κήπο. Οι μαθητές εντόπισαν και κατέγραψαν την υπάρχουσα βλάστηση και πρότειναν χώρους για να φτιάξουν έναν ανθόκηπο και έναν λαχανόκηπο. Χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και η κάθε ομάδα είχε τις δικές της ξεχωριστές αρμοδιότητες. Η πρώτη ομάδα ήταν υπεύθυνη για τη συντήρηση και τη διαμόρφωση της υπάρχουσας βλάστησης με τη διατήρηση των πολυετών φυτών, η δεύτερη ομάδα δημιούργησε το λαχανόκηπο και φύτεψαν καλοκαιρινά λαχανικά όπως οι τομάτες, τα αγγούρια, οι κολοκύθες και οι πιπεριές και η τρίτη δημιούργησε τον κήπο με τα λουλούδια, φυτεύοντας ρίγανη, μέντα, λεβάντα και θυμάρι ενώ χρησιμοποίησαν ποικιλία φυτών ώστε να υπάρχει άνθηση όλο το χρόνο και να καλύπτεται η αισθητική πτυχή της λειτουργίας του κήπου.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr