Μαγιορκίνης: “Δεν στηρίζεται επιστημονικά να μειώσουμε τους μαθητές ανά τάξη και να αυξήσουμε τους εκπαιδευτικούς”
Επιστημονικά αντίθετος με τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, εμφανίστηκε κατά τη χθεσινή ενημέρωση των δημοσιογράφων στο Υπουργείο Υγείας, ο Καθηγητής Επιδημιολόγιας ΕΚΠΑ, Γκίκας Μαγιορκίνης, ερχόμενος σε διάσταση με την επιστημονική άποψη του καθηγητή Ηλία Μόσιαλου, που είχε υποστηρίξει το αντίθετο.
Απαντώντας στα ερωτήματα μερίδας της κοινής γνώμης, για το εάν τα σχολεία θα μπορούσαν να ανοίξουν με μεγαλύτερη ασφάλεια, εάν η κυβέρνηση προωθούμε την πρόσληψη περισσότερων εκπαιδευτικών, ώστε να δημιουργηθούν μικρότερα γκρουπ μαθητών ανά τάξη, ο καθηγητής κ. Μαγιορκίνης εμφανίστηκε επιφυλακτικός:
“Είναι περίπλοκο σχέδιο και δεν στηρίζεται επιστημονικά”, τόνισε, αναφέροντας συγκεκριμένα τα εξής: “Είναι ένα πολύπλοκο θέμα, μια πολύπλοκη απάντηση. Γιατί όπως είπα, δεν είναι εύκολο να πεις, βάζω περισσότερες τάξεις άρα χρησιμοποιώ περισσότερους εκπαιδευτικούς, άρα δημιουργώ περισσότερες εστίες. Είναι πολύ πιο πολύπλοκο το μοντέλο των σχολείων από άλλα μοντέλα που αφορούν χώρους εστίασης και υπάρχουν πολλά επιδημιολογικά μοντέλα τα οποία λένε ότι δεν έχουμε μεγάλο κέρδος μικραίνοντας τις τάξεις και αυξάνοντας τον αριθμό των τάξεων”.
Μόσιαλος: «Τα σχολεία να ανοίξουν με λιγότερους μαθητές ανά τάξη»
Την καθιέρωση ολιγομελών τμημάτων στα σχολεία, την εκ περιτροπής διδασκαλία και την ενοικίαση από το κράτος επιπλέον αιθουσών, είχε προτείνει κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξής του στον ΑΝΤ1, ο καθηγητής Πολιτικής Υγείας του London School of Economics, Ηλίας Μόσιαλος.
Η πρότασή του, όμως, να ισχύσει και στις σχολικές αίθουσες το ανώτατο όριο ανθρώπων που ισχύει για όλους τους κλειστούς χώρους, δεν βρίσκει επιστημονικά σύμφωνο τον καθηγητή Μαγιορκίνη.
Συγκεκριμένα ο κ. Μόσιαλος ανέφερε: «Θα πρέπει να είναι μικρότερος ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις. Όταν λέμε ότι ο κίνδυνος μετάδοσης από τον κορονοϊό στους κλειστούς χώρους είναι πολύ μεγαλύτερος από την συμπεριφορά που έχουμε στους ανοικτούς χώρους, και όταν η γενική σύσταση είναι να τα κάνουμε όλα, δηλαδή και μάσκες και αποστάσεις και υγιεινή των χεριών και εξαερισμός με φρέσκο αέρα, που προτείνονται για όλους τους κλειστούς χώρους, φαντάζομαι ότι τα ίδια θα ισχύουν και για τα σχολεία. Δεν μπορεί να είναι εξαίρεση τα σχολεία στο γενικότερο επιστημονικό κανόνα για το πώς αντιμετωπίζουμε την πανδημία” ανέφερε χαρακτηριστικά προτείνοντας για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων την ενοικίαση χώρων, σύμφωνα με το παράδειγμα της Ιταλίας, την εκ περιτροπής διδασκαλία και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Μαγιοκρίνης: “Υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία ότι δεν υπάρχει κέδρος με τη μείωση των μαθητών”
Ως προς την εκ περιτροπής διδασκαλία ο κ. Γκίκας Μαγιορκίνης διευκρίνισε ότι επιστημονικές δημοσιεύσεις δεν υποστηρίζουν ότι υπάρχει όφελος από τις ολιγομελείς τάξεις:
“Όταν κάναμε το “εκ περιτροπής”, τα μισά παιδιά ήταν σπίτια τους. Είχαν μισό χρόνο με τον οποίο έρχονταν σε επαφή. Δεν ήταν ότι ήταν σε άλλες τάξεις και έρχονταν σε επαφή. Είναι τελείως διαφορετικό το «εκ περιτροπής» από το να έχω πολλές, διπλάσιες σχεδόν, μικρότερες τάξεις. Και υπάρχουν κιόλας και πολλές δημοσιεύσεις, οι οποίες λένε ότι δεν έχεις και εκπαιδευτικό κέρδος μικραίνοντας τις τάξεις κάτω από 25 (σ.σ.μαθητές) γενικά”.
Οι απαντήσεις στον γρίφο του ασφαλούς ανοίγματος των σχολείων, δεν είναι απλές και δεν λαμβάνονται με αριθμητικά κριτήρια, αλλά με επιδημιολογικά μαθηματικά μοντέλα, τα οποία όμως, δεν έχουν δώσει σαφείς απαντήσεις, συμπλήρωσε ο καθηγητής κ. Μαγιορκίνης:
“Διπλασιάζοντας τις αίθουσες αυτό που γίνεται είναι ότι δεν μειώνονται όλες οι αποστάσεις, μειώνεται η απόσταση που έχεις με τον διπλανό σου μόνο. Όλες οι άλλες αποστάσεις μένουν ίδιες. Τα επιδημιολογικά μοντέλα δείχνουν ότι δεν έχεις δραματική αλλαγή όσον αφορά τη μετάδοση των σταγονιδίων που αφορά το 1,5 μέτρο. Κάθε παιδί έχει μόνο ένα σε μικρότερη από αυτή την απόσταση και όλα τα άλλα έχουν μεγαλύτερη απόσταση”.
“Η αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών θα διασπείρει τον κορονοϊό”
Αναφερόμενος στην αερογενή μετάδοση του κορονοϊού, επισήμανε ότι «είτε υπάρχουν 15 μαθητές, είτε 25 όλοι φορούν μάσκα».
Ενδέχεται μάλιστα ο διπλασιασμός αιθουσών και διδασκόντων να αυξήσει τις εστίες της επιδημίας, όπως είπε: “Τα επιδημιολογικά μοντέλα δείχνουν ότι διπλασιάζοντας τον αριθμό των εκπαιδευτικών, βάζουμε άλλους τόσους ανθρώπους στο ίδιο επιδημικό μοντέλο, το οποίο λογικά θα αύξανε την επιδημικότητα. Θέλω να πω με πολύ απλά λόγια, δεν είναι απλό το σενάριο του αυξάνω τον αριθμό των τάξεων, μειώνω τον αριθμό των ατόμων, άρα αλλάζω. Δεν αλλάζει έτσι γραμμικά και είναι τελείως διαφορετική η κατανομή και το πώς ανταποκρίνεται το επιδημιολογικό μοντέλο”.
Ως προς την πιθανή ημερομηνία ανοίγματος των σχολείων, τόνισε ότι το κύριο σενάριο είναι αυτά να ανοίξουν κανονικά στις 7 Σεπτεμβρίου, εκτός εάν αλλάξουν τα επιδημιολογικά δεδομένα.