Με το έργο «Εξομολόγησις» σε φεστιβάλ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ο Χάρης Γκατζόφλιας
Μια ακόμα επιτυχία για τον Κοζανίτη συνθέτη
Στο 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τη Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου, θα συμμετέχει ο Κοζανίτης συνθέτης HaRiSioS (Χάρης Γκατζόφλιας). Εκεί θα ακουστεί σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση ένα ακόμη έργο του με τίτλο «Εξομολόγησις». Τη μουσική έχει συνθέσει ο Χάρης Γκατζόφλιας, τους στίχους έχει γράψει ο Δημήτρης Δημητριάδης, στο τραγούδι είναι ο Θοδωρής Βουτσικάκης και στο βιολοντσέλο ο Αλέξανδρος Μποτίνης.
Ο Χάρης Γκατζόφλιας μίλησε στο «Χ» για τη συμμετοχή του στο φεστιβάλ και για το έργο του και ανέφερε πως το συγκεκριμένο φεστιβάλ ήταν να γίνει το 2023 αλλά λόγω του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών αναβλήθηκε και θα πραγματοποιηθεί φέτος. Όπως σημείωσε ο ίδιος το φεστιβάλ «άνοιξε» λίγο περισσότερο φέτος καθώς το πρώτο ήταν γύρω από την Ακρόπολη και μόνο σε ανακαινισμένα μουσεία από το Υπουργείο Πολιτισμού ενώ φέτος θα γίνουν συναυλίες έως και τη μεγάλη αίθουσα της Λυρικής Σκηνής. Θα πραγματοποιηθούν περίπου πενήντα συναυλίες με υψηλού επιπέδου καλλιτέχνες και το πρόγραμμα θα είναι πιο απαιτητικό. «Ήταν για εμένα μεγάλη τιμή και χαρά να συμμετέχω σε ένα τόσο υψηλού επιπέδου φεστιβάλ, απόλαυσα όλη τη διαδικασία από την πρώτη στιγμή και είναι μεγάλη μου χαρά που συνεργάστηκα με τους συγκεκριμένους καλλιτέχνες».
Ο κόσμος θα μπορεί να περιηγηθεί για ακόμη μια χρονιά σε πάρα πολλές συναυλίες με ελεύθερη είσοδο ενώ σε κάποιες που θα είναι σε εσωτερικούς χώρους θα χρειαστεί μια κράτηση θέσεως μέσω του e-tickets.gr. «Ο κόσμος ανά μισή ώρα μπορούσε να πάει από το ένα μουσείο στο άλλο και να απολαύσει λατρευτική μουσική. Φέτος το πρόγραμμα είναι πιο απαιτητικό, πιο ωραίο και νομίζω με πιο σπουδαία έργα αλλά εγώ έχω την τύχη να είναι από τα δύο – τρία ολοκαίνουρια έργα που γράφτηκαν αποκλειστικά για το συγκεκριμένο φεστιβάλ» τόνισε.
Η «Εξομολόγησις» θα είναι ένας διάλογος ανάμεσα στη φωνή και το βιολοντσέλο, μια μουσική σύμπραξη όπου μουσική και κείμενο θα γίνουν προσωπική έκφραση, υπέρτατο μυστήριον και εμπιστευτική ερωτική εξομολόγηση. Η μελοποίηση του Σονέτου αρ. 21 του Δημήτρη Δημητριάδη σε μορφή ροντό και με ανάμιξη σύγχρονων συνθετικών μεθόδων και κλασικής ρομαντικής αρμονίας, θα δώσει τη δυνατότητα στον ακροατή-θεατή να έρθει πολύ κοντά, σχεδόν δίπλα και μέσα στην πράξη της εξομολογήσεως. «Εκείνη την στιγμή τινάσσεται ο άνθρωπος σε ύψη, ανέρχεται μονομιάς στην κορυφή του εαυτού του. Πρόκειται για ένα από τα 154 σονέτα που μου έχει εμπιστευθεί ο Δημήτρης Δημητριάδης και αισθάνομαι πολύ τυχερός για αυτό, είναι όλα υπέροχα και πατούν πάνω στο πως είχε γράψει ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ τα δικά του σονέτα, έχουν την ίδια δομή και θεματολογία και είναι καθαρά ερωτικά σονέτα. Σεβάστηκα την ένταση που έχει το σονέτο γιατί μέσα έχει διάφορες εντάσεις, υπάρχει μια διαβάθμιση, το ίδιο το σονέτο μου έδειχνε τι έπρεπε να κάνω και όλα αυτά με οδήγησαν στο να χαρώ το τελικό αποτέλεσμα».
Ο συγκεκριμένος τίτλος έχει δοθεί καθώς έχει να κάνει με την ερωτική εξομολόγηση ενός ατόμου σε ένα άλλο. «Ουσιαστικά χρησιμοποιώ δύο ερμηνευτές που εξομολογείται ο ένας τον έρωτα του στον άλλο. Θεώρησα πως η ερωτική εξομολόγηση είναι μια εξίσου σημαντική πράξη, αν όχι πιο σημαντική, όπως μια απλή εξομολόγηση που κάνει ένας άνθρωπος ο οποίος σέβεται τη θρησκεία του, θέλει να εξομολογηθεί τις αμαρτίες του για να συγχωρεθούν και αυτό γιατί περιμένουμε την ανταπόκριση, ακόμα και αν την κάνουμε μόνη μας σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, σαν πρόβα. Είναι τόσο σημαντική αυτή η στιγμή που θεωρώ πως θα μπορούσε να θεωρηθεί και σαν μια εξομολόγηση προς το Θεό. Άλλωστε η ερωτική πράξη είναι τόσο σημαντική και μεγάλη σαν δύναμη που μπορεί να θεωρηθεί και ως θεϊκή».
Όπως σημείωσε, πρόκειται για ένα πολύ απαιτητικό έργο, διάρκειας είκοσι λεπτών, που θα παιχτεί δύο φορές, τη Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου στις 17:30 και στις 18:30 στο Μουσείο Νεότερου Ελληνισμού το οποίο βρίσκεται κάτω από την Ακρόπολη και δίπλα στο Μοναστηράκι και αν ο καιρός τους σταθεί σύμμαχος οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στην υπέροχη αυλή του Μουσείου με τον ίδιο να αποκαλύπτει το σκεπτικό τους λέγοντας πως θέλουν να ξεκινήσει η ερωτική εξομολόγηση από την ταράτσα του Μουσείου και να κατέβει από την πανέμορφη σκάλα έως ότου ανταμώσει τον «έρωτα» του που θα παίζει βιολοντσέλο.
Η μόνη του αγωνία πλέον είναι για το πως θα πάνε οι συναυλίες και όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος, «ένας καλλιτέχνης δεν σταματά ποτέ να αγωνιεί για την πορεία του και το πως θα περάσουν τα έργα του στον κόσμο».
Ποιος είναι ο HaRiSioS
Ο Χάρης γεννήθηκε στην Κοζάνη και είναι μεταπτυχιακός απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών, του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ στον τομέα της μουσικοπαιδαγωγικής, είναι κάτοχος πτυχίων ανωτέρων θεωρητικών και διπλώματος σύνθεσης και υποψήφιος διδάκτωρ στον τομέα της σύνθεσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Ξεκίνησε την σύνθεση σε ηλικία 33 ετών. Έκτοτε έχει συνθέσει 22 σύγχρονα έργα, ενώ δραστηριοποιείται κυρίως στον χώρο των παραστατικών τεχνών. Έχει συνθέσει μουσική για 27 θεατρικές παραστάσεις εκ των οποίων οι 19 για παιδικό θέατρο, τρεις βωβές ταινίες και δύο ταινίες μικρού μήκους.
Το 2017 κατέκτησε το βραβείο καλύτερης θεατρικής μουσικής σύνθεσης για το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Το ημέρωμα της στρίγγλας». Έχει συμμετάσχει σε διάφορα σεμινάρια σύνθεσης – μουσικής για τις παραστατικές τέχνες, έργα του έχουν παιχτεί σε πολλά φεστιβάλ σύγχρονης κλασικής μουσικής ανά την Ελλάδα και έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς.
Τέλος, συνεχίζει να έχει προτάσεις από τη Θεσσαλονίκη και έχει κάνει δύο παιδικά θεατρικά με τη θεατρική ομάδα «Blackbird», με τον ίδιο να θεωρεί πως πρόκειται για ένα εναλλακτικό θέατρο που λείπει γενικότερα, ενώ τα κείμενα τους διδάσκονται και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το μέλημα του όμως είναι να προσφέρει στην πόλη του και έχει σκεφτεί ήδη κάποιες προτάσεις τις οποίες έχει καταθέσει στο Δήμο και την Περιφέρεια. «Το μυαλό μου είναι εδώ, δεν το κρύβω. Για καινούρια έργα, όχι θεατρικά, αλλά για μουσικές παραστάσεις και μακάρι βρουν ανταπόκριση από τις αρχές για να μπορέσω να προσφέρω στην πόλη μου, καθώς έχει ανάγκη η Κοζάνη αλλά και η επαρχία συνολικά από ποιοτικά έργα αντάξια των έργων που υπάρχουν στις μεγάλες πόλεις. Τώρα που έχω γυρίσει στην πόλη μου βλέπω ότι υπάρχουν πολλοί και όμορφοι αλλά αναξιοποίητοι χώροι και πρέπει όλοι εμείς που γυρνάμε στα μέρη μας, να βάλουμε πλάτη μαζί με αυτούς που ήταν και είναι εκεί, να φτιάξουμε κάτι όμορφο και καινούριο για να το προσφέρουμε απλόχερα στον κόσμο της Κοζάνης».
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr