Έκθεση δείχνει την νέα τάση του ευρωπαϊκού τουρισμού – Οι τουρίστες επιλέγουν ηρεμία, ποιότητα και αυθεντικές εμπειρίες
Παρά την επίμονη οικονομική αβεβαιότητα και τις γεωπολιτικές προκλήσεις, οι Ευρωπαίοι δείχνουν αμετακίνητοι στη διάθεσή τους για ταξίδια το φετινό καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του «Παρατηρητηρίου Κλίματος για τα Ενδοευρωπαϊκά Ταξίδια» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών, το 77% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει μεταξύ Ιουνίου και Νοεμβρίου 2025, διατηρώντας την ταξιδιωτική κουλτούρα ακμαία, παρά τις δημοσιονομικές πιέσεις.
Η μεγάλη στροφή: Ήσυχοι και αυθεντικοί προορισμοί
Η νέα τουριστική πραγματικότητα δεν περιορίζεται μόνο στη συχνότητα των ταξιδιών, αλλά και στον χαρακτήρα τους. Το 55% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι προτιμά λιγότερο δημοφιλείς ή «εκτός πεπατημένης» προορισμούς — αριθμός αυξημένος κατά 7% από την άνοιξη του 2025. Η τουριστική βιομηχανία καλείται πλέον να απαντήσει σε αυτή την πρόκληση: να στραφεί προς πιο βιώσιμες, τοπικές εμπειρίες που δεν επιβαρύνουν τους γνωστούς, ήδη κορεσμένους προορισμούς.
Ο πρόεδρος της ETC, Miguel Sanz, σχολίασε πως «Οι Ευρωπαίοι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν εκπτώσεις στα ταξίδια τους. Αντιθέτως, αναζητούν ήσυχους προορισμούς και εμπειρίες εκτός αιχμής, γεγονός που προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για έναν πιο ανθεκτικό και ισορροπημένο τουριστικό τομέα».
Η Μεσόγειος στο επίκεντρο, αλλά όχι μόνο
Η Μεσογειακή Ευρώπη διατηρεί την ισχύ της ως κορυφαία επιλογή, με την Ισπανία (13%) να προηγείται, ακολουθούμενη από Ιταλία (10%), Γαλλία (8%) και Ελλάδα (6%). Ωστόσο, πίσω από αυτούς τους αριθμούς κρύβεται μια ποιοτική αλλαγή στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών.
Η αυξημένη ανησυχία για τον υπερτουρισμό, με τη σχετική ανησυχία να έχει αυξηθεί κατά 3% σε σχέση με πέρυσι, έχει στρέψει το ενδιαφέρον σε περιοχές με λιγότερους επισκέπτες, όπου μπορεί κανείς να βιώσει τον αυθεντικό τοπικό πολιτισμό, χωρίς το άγχος των πολύβουων πλήθων.
Ποιοι ταξιδεύουν και γιατί
Η ταξιδιωτική επιθυμία καταγράφεται έντονη σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, με τους άνω των 55 ετών να εμφανίζονται οι πιο ενεργοί: το 82% σχεδιάζει να ταξιδέψει. Οι ηλικίες 45-54 ετών (79%) και 35-44 ετών (78%) ακολουθούν. Αν και οι νεότεροι (18-24 ετών) αντιμετωπίζουν περισσότερα οικονομικά και χρονικά εμπόδια, το 66% αυτών προγραμματίζει ταξίδι, επιβεβαιώνοντας πως τα ταξίδια παραμένουν σημαντικό κομμάτι της προσωπικής ταυτότητας και του τρόπου ζωής όλων των γενεών.
Προτιμήσεις στον χρόνο και στον τρόπο ταξιδιού
Αν και ο Ιούλιος και ο Αύγουστος παραμένουν δημοφιλείς (25% ο καθένας), ο Σεπτέμβριος αναδεικνύεται σε εναλλακτική αιχμής, με 22% των ταξιδιωτών να τον επιλέγουν. Ο ηπιότερος καιρός και τα μειωμένα πλήθη κάνουν το φθινόπωρο μια ιδιαίτερα ελκυστική εποχή για πιο χαλαρές, βιωματικές διακοπές.
Στην επιλογή μέσων μεταφοράς, τα αεροπορικά ταξίδια εξακολουθούν να κυριαρχούν (53%), κυρίως λόγω ταχύτητας και κόστους. Όμως, η οδική μετακίνηση γνωρίζει άνοδο, φτάνοντας στο 32% καθώς οι ταξιδιώτες επιδιώκουν μεγαλύτερη ευελιξία και πρόσβαση σε απομακρυσμένες ή λιγότερο γνωστές περιοχές.
Η εσωτερική αγορά ανθεί – Η Ευρώπη προτιμά την Ευρώπη
Μόλις το 8% των Ευρωπαίων εξετάζει το ενδεχόμενο ταξιδιών εκτός ηπείρου, με το 91% να εστιάζει εντός Ευρώπης. Ανάμεσά τους, το 65% επιλέγει διασυνοριακά ταξίδια, καταγράφοντας αύξηση 6,5% σε ετήσια βάση. Πέρα από τις γειτονικές χώρες (33%), το 32% προσανατολίζεται πλέον σε πιο μακρινούς ευρωπαϊκούς προορισμούς, επιδιώκοντας διαφορετικότητα, χωρίς να απεμπολούν την αίσθηση ασφάλειας και οικειότητας που προσφέρει το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Σταθεροί οι προϋπολογισμοί, υψηλότερες οι προσδοκίες
Αν και η οικονομία παραμένει εύθραυστη, το 62% των ταξιδιωτών σκοπεύει να διατηρήσει σταθερό τον προϋπολογισμό του, ενώ το 22% δηλώνει πρόθυμο να δαπανήσει περισσότερα. Η πιο δημοφιλής κατηγορία δαπάνης εντοπίζεται πλέον στα 1.500 έως 2.500 ευρώ ανά άτομο, με αυξητική τάση 3% σε σύγκριση με το 2024.
Όσον αφορά τις προτεραιότητες δαπανών, η διαμονή (32%) και η γαστρονομία (24%) βρίσκονται στην κορυφή. Οι άνω των 45 ετών δίνουν έμφαση στην άνεση και την ποιότητα, ενώ οι νεότεροι (κάτω των 35 ετών) αναζητούν εμπειρίες — με περισσότερες δαπάνες σε δραστηριότητες, ευεξία και shopping.
Για τις τουριστικές περιοχές και τους επαγγελματίες του κλάδου, η πρόσκληση είναι ξεκάθαρη: να αναδείξουν το κρυμμένο δυναμικό των «άγνωστων» τόπων και να χτίσουν μια πιο ισόρροπη και ποιοτική τουριστική εμπειρία — μακριά από τα συνωστισμένα hotspots, πιο κοντά στον άνθρωπο και τη φύση.
