Η ειδική πολεοδομική μελέτη για το χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού και το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας απασχόλησαν τη δημοτική επιτροπή διαβούλευσης
Με θέμα την ειδική πολεοδομική μελέτη για το χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού αλλά και την πορεία του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Κοζάνης, συνεδρίασε την Κυριακή η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Κοζάνης. Παρόντες στην εκδήλωση ο Δήμαρχος Κοζάνης Λευτέρης Ιωαννίδης και ο Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Κώστας Δεσποτίδης και μικρός αριθμός εκπροσώπων των φορέων, που συμμετέχουν στην επιτροπή διαβούλευσης. Στη συνεδρίαση επρόκειτο να συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι των μελετητικών ομάδων του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κάτι που όμως δεν κατέστη εφικτό καθώς έφτασαν στην Κοζάνη αργοπορημένα λόγω της αδυναμίας προσγείωσης αεροπλάνων το πρωί την Κυριακής στο αεροδρόμιο Μακεδονία λόγω ομίχλης.
Να υπενθυμίσουμε πως λίγες μέρες νωρίτερα εγκρίθηκε η διενέργεια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση της περιοχής του ΟΣΕ, και εκπονείται ειδική πολεοδομική μελέτη για το Γενικό Σχεδιασμό Ανάπτυξης (Γ.Σ.Α) του χώρου αυτού και την ένταξη του στον αστικό ιστό.
Σύμφωνα με τον κ. Δεσποτίδη, η μελέτη περιλαμβάνει έκταση συνολικής επιφάνειας περίπου 145,00 στρεμμάτων και στόχος της είναι να προσδιοριστεί ο χωρικός προορισμός και το σχέδιο ανάπτυξης ιδίως όσον αφορά τις χρήσεις γης και τους όρους και περιορισμούς δόμησης αυτού, σε συνάρτηση και με τις χρήσεις γης, τις εγκατεστημένες δραστηριότητες, την υπάρχουσα συγκοινωνιακή υποδομή και τις λοιπές εξυπηρετήσεις της άμεσα γειτνιάζουσας αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Οι προτάσεις για την πολεοδομική οργάνωση του Σ.Α. περιλαμβάνουν:
– τη διατήρηση του σιδηροδρομικού σταθμού,
– τη χωροθέτηση της αφετηρίας των αστικών λεωφορείων της πόλης
– την ανάπτυξη στο μεγαλύτερο τμήμα της έκτασης ενός σύγχρονου Πάρκου, που περιλαμβάνει σε τμήματά του λειτουργίες υπαίθριας δημοτικής αγοράς και κοινωφελείς δραστηριότητες πολιτισμού, αθλητισμού, αναψυχής και πρόνοιας
– τη δημιουργία και νέων πεζοδρόμων σύνδεσης των όμορων περιοχών της πόλης με το Πάρκο.
Από την πλευρά του όπως σημειώνει η ΕΡΤ Κοζάνης, ο επικεφαλής της ομάδας εργασίας και εκπρόσωπος του ΤΕΕ/ΤΔΜ στη διαβούλευση Κωνσταντίνος Ντέλμας, στάθηκε ιδιαίτερα στην γενική βούληση που θα πρέπει να υπάρχει ώστε ο χώρος του ΟΣΕ να μην γίνει ένας ψυχαγωγικός χώρος αλλά ένας πόλος αστικής ανάπτυξης για την περιοχή. Ενδεικτικά ο κ. Ντέλμας ανέφερε πως θα ζητηθεί οι δυο χώροι που παραμένουν στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ να αποκτήσουν όσο τον δυνατόν χαμηλότερο συντελεστή δόμησης ώστε να μην αλλοιώσουν την φυσιογνωμία της περιοχής αλλά και σε ενδεχόμενο δόμησης ή απομάκρυνση να γίνει χωρίς υψηλές αποζημιώσεις.
Όσον αφορά το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αναφέρθηκε πως υπηρετεί μια συνδυασμένη πολεοδομική και κυκλοφοριακή στρατηγική με υπέρτατο στόχο η πόλη να αναδείξει την ταυτότητά της και να αποτελέσει ένα περιβάλλον κοινωνικά συνεκτικό. Οι βασικές στρατηγικές που προτείνεται να ακολουθηθούν είναι:
- Απελευθέρωση του κέντρου από τα μηχανοκίνητα μέσα ιδιωτικής χρήσης. Ο σαφής καθορισμός της κεντρικής περιοχής που θα προστατευθεί και αναδειχθεί είναι πρωτεύουσας σημασίας. Το ΣΒΑΚ θα προτείνει διαμορφώσεις που θα εφαρμοστούν στις εισόδους της ώστε να αποτρέπεται η διείσδυση οχημάτων. Το ΣΒΑΚ θα προτείνει επίσης αυστηρή πολιτική στάθμευσης για τους επισκέπτες, προβλέποντας προνομιακές λύσεις για τους κατοίκους.
- Σχεδιασμός πολεοδομικών και κυκλοφοριακών πολιτικών αποθάρρυνσης επεκτάσεων της πόλης προς την περιφέρεια.
- Δημιουργία γειτονιών ήπιας κυκλοφορίας, με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα.
- Επιλογή ακτινικών διαδρομών που θα συνδέουν το κέντρο με τις γειτονικές περιοχές κατοικίας και που θα αναπλαστούν. Στόχος τους θα είναι η ενθάρρυνση της χρήσης τους από πεζούς και ποδηλάτες.