«Έρχεται» η πολυαναμενόμενη δράση του προγράμματος της Δίκαιης Μετάβασης
Αρνητικές οι πρώτες αντιδράσεις
Την περασμένη Παρασκευή δημοσιεύθηκε η προκήρυξη για την πολυαναμενόμενη δράση «Ίδρυση Επιχειρήσεων και Ενίσχυση Νέων Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων σε περιοχές Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης» από τη Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» 2021-2027, μια δράση που οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται ή θέλουν να δραστηριοποιηθούν στη Δυτική Μακεδονία την περίμεναν πως και πως.
Παρόλα αυτά οι πρώτες αντιδράσεις δεν είναι θετικές και όλο αυτό το κλίμα ενθουσιασμού και υποσχέσεων που είχε δημιουργηθεί από υπουργούς και αρμόδιους φορείς, κατέρρευσε μόλις δημοσιεύθηκε η προκήρυξη καθώς φαίνεται πως οι πραγματικά ωφελούμενοι θα είναι ελάχιστοι.
Ο σύμβουλος επιχειρήσεων (ebooks) και πάροχος συμβουλευτικής υπηρεσιών λογιστικής και λογισμικού, Θέμης Λιάκος μιλώντας στο «Χ» ανέφερε, εν μέσω άλλων, πως δεν δηλώνει αισιόδοξος και ικανοποιημένος και πως ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης είναι πολύ μικρός. «Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που το περιμένουν πως και πως οι επιχειρήσεις της Δυτικής Μακεδονίας εδώ και αρκετά χρόνια με τον αρχικό προϋπολογισμό να είναι πολύ μικρός και τον αριθμό των επιχειρήσεων που τελικά θα επιχορηγηθούν, ειδικά των υφιστάμενων, να φαίνεται πως θα είναι πολύ μικρός».
Το πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο σκέλη που έχουν να κάνουν με την ίδρυση επιχειρήσεων και την ενίσχυση νέων πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων σε Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, προϋπολογισμού 20.000.000 ευρώ με δικαιούχους νέες και υπό σύσταση μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις όπως και με την ενίσχυση υφιστάμενων πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων των ίδιων περιοχών, προϋπολογισμού 30.000.000 ευρώ και δικαιούχους υφιστάμενες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Μέσω της δράσης αυτής, όπως αναφέρεται στην πρόσκληση, επιδιώκεται η ανταπόκριση στις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης και της μεταλιγνιτικής εποχής, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας αλλά και να δημιουργηθούν νέες. Επίσης, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ενθαρρύνει επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάπτυξη σύγχρονων τεχνολογιών, σύγχρονων και καινοτόμων διαδικασιών και μέσων στην παραγωγική διαδικασία, στην αναβάθμιση των παραγόμενων προϊόντων ή/και παρεχόμενων υπηρεσιών και των εν γένει δραστηριοτήτων τους, συμπεριλαμβανομένων και των ενεργειών οι οποίες αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες, υποδομές και βέλτιστες πρακτικές σε θέματα ενεργειακής αναβάθμισης.
Προβληματικά σημεία και προαπαιτούμενα
Ο κ. Λιάκος αναφέρει πως για να μπορέσει να υποβάλλει κάποιος πρόταση υπάρχουν κάποια προαπαιτούμενα, τα οποία μεταφράζονται μέσω βαθμολογίας και πως η ελάχιστη βαθμολογία που χρειάζεται κάποιος για να μπορεί να υποβάλλει αίτηση είναι οι 65 βαθμοί και να έχει τουλάχιστον 30% διαθέσιμα κεφάλαια που μπορεί να είναι είτε από ίδια κεφάλαια στον τραπεζικό του λογαριασμό είτε από δανειοδότηση, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει και το «παράδοξο» πως αυτό βαθμολογείται, δηλαδή αν κάποιος έχει όλο το ποσό της επένδυσης και πάνω από αυτό παίρνει τη μέγιστη βαθμολογία και από εκεί και πέρα όσα περισσότερα λεφτά διαθέτει κάποιος πέραν του 30% που είναι προαπαιτούμενο, τόσο μεγαλύτερη βαθμολογία θα πάρει. «Τα προγράμματα είναι συγκριτικά, μπορούν να υποβάλλουν όλοι όσοι συγκεντρώσει πάνω από 65 βαθμούς αλλά βάσει του προϋπολογισμού, ενίσχυση θα πάρουν αυτοί που έχουν μεγαλύτερη βαθμολογία. Θεωρώ λίγο παράδοξο να πριμοδοτούνται τα ίδια κεφάλαια, συμφωνώ στο να θεωρείται προαπαιτούμενο το 30% αλλά όχι να μετράει στη βαθμολόγηση και στις νέες και στις υπό σύσταση» τόνισε. Επίσης, για τη βαθμολόγηση για τις νέες επιχειρήσεις μετράει και η εργασιακή εμπειρία του μετόχου και στην άλλη περίπτωση η ανεργία. Ενώ αν υπάρχει συνάφεια και ανήκει η επιχείρηση που θέλει κάποιος να δημιουργήσει ή έχει ήδη, στο RIS (Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης) βαθμολογείται και αυτό και στις υφιστάμενες βαθμολογείται επίσης και η κερδοφορία (ρυθμός μεταβολής κύκλου εργασιών και ΕΜΕ).
Ένα ακόμη προαπαιτούμενο, είναι η αύξηση της απασχόλησης κατά μια μονάδα. Θα πρέπει να δημιουργηθεί μια επιπλέον θέση πλήρους απασχόλησης σε σχέση με το 2023 αλλά θα πρέπει να διατηρηθεί έναν επιπλέον χρόνο, πέραν του ενός χρόνου που θα υπάρχει η επιχορήγηση με 70%, δηλαδή σύνολο δύο χρόνια.
Ένα ακόμα σημείο είναι το ότι υπάρχει μεγάλη ποσόστωση για να συμμετάσχει κάποιος καθώς το 30% του προϋπολογισμού της επένδυσης, πρέπει να περιλαμβάνει ενεργειακή αναβάθμιση. «Είναι κατανοητό γιατί η περιοχή έχει ενεργειακή φτώχεια και παλεύει να βγει από αυτή αλλά είναι πολύ μεγάλο το ποσοστό γιατί π.χ. αν κάποιος πάρει 100.000 ευρώ οι 30.000 ευρώ θα πρέπει να δεσμευθούν στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου, που κατά πάσα πιθανότητα θα νοικιάζει ο ωφελούμενος καθώς το 95% των υφιστάμενων επιχειρήσεων δεν είναι σε ιδιόκτητα κτίρια».
Συνολικά το αρχικό ποσό της επιχορήγησης είναι μικρό καθώς αν το 30% δεσμεύεται για ενεργειακή αναβάθμιση, πρέπει να δημιουργηθεί μια θέση εργασίας για δύο χρόνια και χρειαστεί κάποιος να πάρει π.χ. ένα μηχάνημα, δεν μένει τίποτα στην ουσία.
«Δεν είναι αυτό που περίμεναν και δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν. Και μόνο ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος φτάνει για να καταλάβει κάποιος ότι δεν είναι αρκετό και δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων της επαρχίας. Θεωρώ πως θα έπρεπε να συμπέσει ένα πρόγραμμα της ΔΥΠΑ όπως είναι αυτά της απολιγνιτοποίησης μαζί με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία και ευκολία για τους εργοδότες για την αύξηση των ΕΜΕ, εν μέσω άλλων» τόνισε καταλήγοντας ο κ. Λιάκος.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr