Συνεργασία Οικολ. Κίνησης Κοζάνης και 3ου Λυκείου στη λίμνη Πολυφύτου
Συνεργασία της Οικολογικής Κίνησης με το 3 ο ΓΕΛ Κοζάνης.
Αντικείμενο: Ενημέρωση για τα πτηνά της λίμνης Πολυφύτου και
βιωματικές δράσεις στην περιοχή
Tην Παρασκευή 5/5/2023 μια ομάδα μαθητών του 3 ου Λυκείου με τις καθηγήτριες
τους κ. Αθ. Βλάχου και κ. Δ. Κιτσιούλη επισκέφτηκαν τη λίμνη Πολυφύτου, δίπλα
στη γέφυρα Ρυμνίου. Εκεί τέσσερα μέλη της Οικολογικής Κίνησης Κοζάνης (Λ.
Τσικριτζής, Αθ. Κουκουμπέσης, Θ. Τουρτούρας, Φ. Φτάκα) ανέλαβαν να τους
ενημερώσουν για τον Αλιάκμονα, τον «φτερωτό πλούτο» της λίμνης και την
οικολογική αξία της περιοχής.
Ο κ. Τσικριτζής παρουσίασε στα παιδιά τα προβλήματα του ποταμού, από τις πηγές
μέχρι τις εκβολές του στο Θερμαϊκό, ενώ ο κ. Κουκουμπέσης αναφέρθηκε στην
πλούσια ορνιθοπανίδα που έχει αναπτυχθεί στον ταμιευτήρα. (Συγκεκριμένα έχουν
καταγραφεί από τον ορνιθολόγο κ. Μπούσμπουρα 130 περίπου είδη πτηνών, τα οποία
αποτελούν το 1/3 των ειδών που απαντούν συστηματικά στην Ελλάδα. Από αυτά
φωλιάζουν στην περιοχή 82. Αναφέρουμε μερικούς από τους φτερωτούς φίλους μας:
Κορμοράνοι, ερωδιοί, μαυροπελαργοί, χρυσογέρακα, πετρίτες, αετογερακίνες,
φιδαετοί, χαλκόκοτες, μελισσοφάγοι κλπ. Να τονιστεί και η παρουσία
φοινικόπτερων (φλαμίγκο) κατά τη μεταναστευτική περίοδο, ενώ στα «must»
ανήκουν οι αργυροπελεκάνοι, που μας επισκέπτονται τακτικά από την Πρέσπα).
Αργυροπελεκάνοι στη λίμνη Πολυφύτου. Φωτ. Δ. Μπούσμπουρας
Στη συνέχεια οι μαθητές & μαθήτριες παρατήρησαν διάφορα υδρόβια πουλιά με
κυάλια και τηλεσκόπιο που διέθεσε η Οικολογική, για να ακολουθήσει καθαρισμός
του περιβάλλοντα χώρου. Τα σκουπίδια ήταν πολλά, αλλά τα παιδιά τα μάζεψαν όλα
με σχολαστικότητα και επέστρεψαν στη γέφυρα, έχοντας στα χέρια τους ανοιξιάτικα
μπουκέτα με αγριολούλουδα.
Η εκδήλωση έκλεισε με πεζοπορία στη θέση Αναβρυκά και συγκεκριμένα στο
παρόχθιο πλατανόδασος, το οποίο είχε γλυτώσει στο πάρα πέντε τον αφανισμό κατά
τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του φράγματος Ιλαρίωνα.
Επιμύθιο
1) Η λίμνη συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις για να ενταχτεί στις Σημαντικές
Περιοχές για τα Πουλιά (ΣΠΠ) και συνεπώς πρέπει να γίνουν οι
απαραίτητες ενέργειες στην κατεύθυνση αυτή. Μείζον ζήτημα παραμένει η
προστασία της ορνιθοπανίδας από τις ανθρωπογενείς πιέσεις, (ρύπανση –
ηχορύπανση του ποταμού, σκουπίδια, αυθαιρεσίες στο κυνήγι, παράνομα
μπαζώματα και καταστροφή παρόχθιων περιοχών πολύτιμων για τα πουλιά).
2) Οι βιωματικές δράσεις του Προγράμματος «Σχολεία Πρέσβεις του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», καθώς και άλλων σχολικών προγραμμάτων,
βοηθούν το μαθητόκοσμο να επισκεφτεί το πεδίο, να αποκτήσει ζωντανές
παραστάσεις, να συνδυάσει θεωρία και πράξη και -γιατί όχι- να..
ξεσκουριάσει από την καθημερινή ρουτίνα της σχολικής αίθουσας.
Οικολογική Κίνηση Κοζάνης 5-5-2023